2012. február 5., vasárnap

2011 'TÚLSÚLY'

140 x 200 cm vászon, lakk, só, olaj  2011
részlet
részlet

részlet


140 x 200 cm vászon, lakk, só, olaj   2011





140 x 200 cm vászon, lakk, só  2011




                 
140 x 200 cm vászon, lakk, só, olaj   2011


                                        



’Túlsúly’
(metódus)
Több rétegben, merevvé válásig enyvezett vékony vászon felületre felhordom az anyagot (sóval kevert lakk) sávokban, célom a homogenitás, egységes felületképzés, végtelen, tökéletes, felület létrehozása.
Néhány órával később, az alap gyengesége és a felhordott kenet túlsúlya miatt az anyag ovális formában koncentrálódik a vászon leggyengébben feszülő pontja körül.
Ez tulajdonképpen probléma, amivel valamit kezdeni kell.
Először, úgy döntök, ragaszkodom eredeti elképzelésemhez, s továbbra is tökéletes felületet akarok elérni. A keret mozgatásával elérem az összesűrűsödött anyag kiterjedését az egész felületre. Mivel az anyag folyamatosan, de lassan köt, minden nap forgatom, míg körbeér. Az így kialakult felület nem sima, homogén, tökéletes.
Le kell takarni, ami nem sikerült, így kerül rá festékanyag. Annak selyemfénye, fedése a hamisság érzetét kelti, színlelt, megjátszott, tettetett simaság. A bevonat, teljes takarása síkká redukál, ellentétben a megvastagított keret-doboz nagyított mélysége.
Második alkalommal már tudom, hogy az adott anyagokkal biztosan nem jön létre a vágyott felület. A vásznat mégsem cserélem le vastagabbra, a rávitt anyagot nem könnyítem.
Tehát a helyzet újból előáll.
Most nagy biztonsággal tudom, mi fog történni. Az anyag-bár új helyen, nem középen- összefolyik. Ezúttal hamarabb nekilátok, míg híg az anyag, verek egy lyukat a medence közepére, hogy azon keresztül távozzon a felesleg, mint egy lefolyóból.
A száradásig sorozatosan megújítom a lyukat, nehogy eltömődjön, megszáradjon.
Következő próbálkozásomnál valamiféle csodára várva nem változtattam semmin.
Tapasztaltam, hogy a törvényszerűség nem változik. Tehetetlenségemben kivágtam a zavaró oválist, a rés széleit összevarrtam.

Lecseréltem a vásznat vastagabbra. A festék nem gyűlt össze középen, a felhordás módja viszont nem engedte az egységes felszínt. A sávokat fésűvel akartam eltüntetni.          ’Majdnem’ minőségével Imitációvá vált.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése